Söta scones

 
Det här receptet ser jag som ett grundrecept. Jag är fortfarande ny på det här med att baka och prova mig fram, men man kan nog ha vallmofrö i, havregryn kanske och limeskal. Min fru brukar baka scones med vaniljpulver i och det är så gott. Men det receptet är inte glutenfritt så jag fick leta efter ett annat recept efter jag hade bestämt mig för att undvika vanligt mjöl. Grundreceptet har jag bakat några gånger och den smakar så tråkigt att jag provade att ha i vaniljpulver den här gången och det blev så gott! Jag behövde ens inte ha marmelad. 
 
Men mina scones smular så jag ska prova att ha i fiberhusk nästa gång. Vad smaksätter ni era scones med?
 
 
50 gram margarin
4 dl mjöl, glutenfritt, från Finax
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk
 
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda torra ingredienser inklusive smöret. Krossa smöret med händerna i skålen.
3. Tillsätt mjölk, blanda och ha i mer mjöl om det behövs. Degen ska vara ganska kletig, men om den är för kletig ha i lite mjöl till. Blanda väl.
4. Ta fram en plåt med bakplåts papper på. Sprid ut mjöl på plåten.
5. Fördela ut fyra högar med deg på plåten med hjälp av en träslev. Lägg lite mjöl på degen.
6. Nagga degen på plåten.
7. Grädda bröden tills dom är gyllenbruna i ca 10 min eller 15 min.
8. Titta om bröden är klara genom att sticka hål på brödet med en sticka. Om det är deg på stickan så grädda lite till.
 
Receptet kommer från Tasteline.
 
#1 - - JUNITJEJ:

SÅ gott!

Svar: Det är det, som kakor..mums:).
Nakit