Bokbloggsjerka- upprepningar

jerka11
 
Äntligen kan jag säga helg som alla andra:). Jag har inte varit sjukskriven nu i 2 veckor och går på arbetslivsintroduktion för teckenspråkiga. Det är en liten grupp men det var ändå lite läskigt första veckan, men denna veckan har gått bättre. Nu får jag hoppas att jag kommer framåt och slipper sjukskrivning. 
 
Nu är det Annikas bokbloggsjerka som gäller:). Såhär skriver hon- 

Ewa K skrev för en tid sedan ett inlägg om upprepningar. Vad tycker du, fungerar upprepningar eller ser du helst att de lyser med sin frånvaro?

Generellt så är jag emot upprepningar. Faktum är att jag inte kan komma på en enda gång då jag har tyckt att de har varit på sin plats. Jag blir snarare antingen less eller irriterad om jag måste läsa samma sak om och om igen.

Hmm...om det är samma ord som upprepas på en och samma sida då kan jag bli lite störd. Det var en ungdomsbok som jag läste nyligen som hade ett slangord som upprepades som var störande. 

Tillbakablickar kan vara bra för mig för jag blandar ofta ihop personer och händelser. På det viset slipper jag bläddra tillbaka och undrar vem tusan gjorde det och det. 

Jag kommer inte på några tråkiga upprepningar än men får nog några aha upplevelser när jag läst era svar:).

 

10 kommentarer publicerat i
Taggar: Bokbloggsjerka
#1 - - Vargnatts bokhylla:

Ja används samma ord om och om igen kan det verkligen störa, hade en bok som använde samma ord för att beskriva saker flera gånger på bara några få sidor.

#2 - - Monika:

Det där med att använda samma ord är jag lite överkänslig mot. Hade en svensklärare på gymnasiet som snabbt var framme med rödpennan om man inte varierade sig :)

Svar: Samma här:). Jag ser hennes röda penna fortfarande än idag!
Nakit

#3 - - Helen:

Upprepningar av samma ord om och om igen blir lätt tjatigt. Jag har ett exempel med i mitt svar om just det.

#4 - - Holavedsbruden Ewa K:

När en författare inte variera sitt språk funderar jag på att skicka över en synomymordbok :).

Svar: En bra ide:). Jag tittar alltid i synonymordboken på nätet. Fattar inte hur jag klarade mig utan den förut:).
Nakit

#5 - - Lottens bokblogg:

Tillbakablickar blir liksom en annan sak!

#6 - - Johannasdeckarhorna:

Ett visst mått av upprepningar kan vara ok, men det får inte bli tjatigt.

Svar: Håller med. Jag börjar minnas mer och mer nu när jag har läst era erfarenheter.
Nakit

#7 - - A ROOM OF MY OWN:

nja, jag tycker att det finns upprepningar. och så finns det andra upprepningar som försvarar sin plats i en text

#8 - - Helena, MsHisingen:

Är också generellt emot, men det finns såklart undantag (svårt att vara kategorisk tycker jag). Samma ord som återkommer ofta på kort tid kan ibland få en nästan komisk effekt, och jösses vad det stör läsningen.

#9 - - Kajsa:

Upprepningar förstör oftast läsningen för mig.

#10 - - Freja:

För mig beror det helt och hållet på hur upprepningarnas görs och vad som är syftet med dem!