Bokbloggsjerka- hundraåriga böcker

 
jerka11
 
 

Veckans fråga/utmaning kommer från Koko:

Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag tycker om att läsa klassiker men det är så många nya böcker jag vill läsa att de klassiska böckerna har skuffat undan. Det är trist, men det blir nog lätt så. Men jag har planer på att läsa urgamla böcker då och då så det ska bli kul att läsa eran tips:).
 
Den här boken kom ut första gången 1847 och den gjorde redan då succe och gör det fortfarande. "Genom sin passionerade och uppriktiga skildring av en älskande kvinnas strävan efter självständighet och likaberättigande utgör romanen en milstolpe i kvinnoskildringarnas historia och har under åren kommit ut i flera utgåvor, samt filmatiserats. Jane Eyre är en både skarpsinnig och romantisk berättelse om kärlek men den är också ett försvar för kvinnans rätt till lika värde". Det är därför jag älskar den här boken och kan tänka mig läsa den igen. 
 
Jane Eyre (pocket) 
 
Texten med fet stil hämtade jag från Bokus. 
 
4 kommentarer publicerat i
Taggar: Bokbloggsjerka
#1 - - Monika:

Brittiska romantiska klassiker passar inte mig alls. Gillade inte Jane Eyre :)

#2 - - Ewelina:

Flera har tipsat om Jane Eyre, så det börjar nog bli dags för mig också att läsa den! Trevlig helg!

#3 - - Johanna:

Instämmer till 100 %, jag vill läsa dem men det blir inte av eftersom det finns så mycket nytt som stjäl min uppmärksamhet.

#4 - - Boklysten:

Jane Eyre är definitivt en av mina favoriter!