Bokbloggsjerka- recensionstips

jerka11
 
Hur ser din recensionsprocess ut? Skriver du anteckningar (eller viker hundöron) under tiden du läser? Recenserar du en bok direkt efter du har läst ut den?

Kort sagt: dela med dig av dina bästa recenseringstips!

Åh, vilken bra fråga Annika ställer idag! Jag behöver massor med tips för jag är dålig på recensioner och förbereder mig inte, har aldrig en penna för att skriva ner intressanta saker som fångar mig. För att inte stressa upp mig med att samla högar med böcker att recensera så försöker jag göra det så fort som möjligt, gärna samma dag eller dan efter. Jag har dock en liten lathund på några punkter som jag hittade på nätet som heter läxhjälp.nu. 

Författarens stil

  •  Är språket enkelt eller komplicerat?
  •  Karaktärerna
  •  Förändras de under bokens gång? Hur?
  •  Huvudtemat
  •  Vad är bokens budskap?
  •  Hur förhåller sig författaren till huvudtemat?
Men det låser sig för mig ändå, det var samma sak när jag gick i skolan så det är väl något jag får stå ut med. Nu ska jag suga i mig era tips:). 
 
15 kommentarer publicerat i
Taggar: Bokbloggsjerka
#1 - - Hanneles bokparadis:

jag försöker låta bli att göra som i skolan....

#2 - - Marie Eggimann:

Ja så där tänker jag med att man ta hjälp av vissa punkter, men oj vad vi tycker olika.

#3 - - Helen:

Det där med punktlistan var bra tips. Lite så försöker jag tänka med. Jag för inte heller anteckningar medan jag läser, min läsning är för nöjes skull. Ev så kollar jag lite i boken medan jag skriver ett omdöme eller så förlitar jag mig på att mitt minne räcker till!

#4 - - Boklysten:

Jag skulle definitivt inte klara av en punktlista...men jag är imponerad av dem som kan använda sig av en.

#5 - - Monika:

Håller med Hannele här. Jag försöker helt och hållet glömma bort vad jag lärde mig i skolan om att skriva recensioner, det blir på tok för ambitiöst. Jag vill ju bara skriva vad jag tyckte om boken :)

#6 - - Holavedsbruden Ewa K:

Jag har tänkt att försöka skapa mig någon mall. Får se hur det slutar.

#7 - - Lottens Bokblogg:

Det var bra med lite punkter, det har jag inte tänkt på!

#8 - - Zelly:

Det där var ju riktigt bra punkter.

#9 - - Sanna:

Strukturerat! Imponerande. Jag har nog ingen plan överhuvudtaget, jag bara skriver oftast bara ett par tankar i huller-om-buller :)

#10 - - Johanna:

Jag för inte heller anteckningar medan jag läser. Och jag håller även med om att det är bäst att recensera så snabbt som möjligt innan boken hinner blekna i minnet :)

#11 - - Bokslukaren:

Som svenskalärare kan jag väl säga att jag aldrig skulle klara av att behålla skrivarglädjen om jag var tvungen att hålla mig till mina egna regler. Jag lär eleverna dem mer för att de ska bli trygga nog att strunta i dem i framtiden.

#12 - - Anna A:

Försöker också ha lite struktur på mitt recenserande men det går väl lite si och så med det.

#13 - - Lena:

Det var väldigt bra punkter.

#14 - - Linnea:

Det där med att föra anteckningar borde jag testa, åtminstone med bokcirkelböcker. Minnet är verkligen kort ibland..

När det gäller inlägg på bloggen så gör jag som du: skriver så fort som möjligt. I övrigt gör jag inget speciellt..

#15 - - Freja:

Jag följer ingen mall alls, jag skriver löst om det jag kände, tänkte, upplevde när jag läste boken. Det är den sorts recensioner jag oxå tycker är roligast att läsa, de som blir personliga!