Bokbloggsjerka- ur en annans synvinkel

jerka11
 
Men oj, vilken svårt fråga det var idag! Jag var tvungen att jerka runt före för att förstå Annikas fråga bättre och se vilka böcker som stämmer in på detta. När jag såg böckerna Mary Jones historia och Huset Longburn började det lossna lite. Det här hade jag inte klarat utan er:). 
 
Kan du berätta om någon bok/några böcker som beskriver kända berättelser ur någon annan huvudpersons synvinkel? Ex: 

Charlotte Brontes Jane Eyre kontra Jean Rhys Wide Sargasso Sea, som har ”the Mad Woman in the Attic” som huvudperson, eller Bengt Ohlssons Gregorius, vars huvudperson är prästen i Hjalmar Söderbergs Doktor Glas.

 
               Mary Jones historia : nedtecknad av mej själv och alldeles uppriktig. Om mitt liv samt om Dolores & John Silver så som jag fått det berättat för mej av dom själva. (pocket) Huset Longbourn : Stolthet och fördom - tjänstefolkets berättelse (inbunden)
 
Mary Jones historia har jag läst och tyckte inte så mycket om den men den var rätt så intressant. Jag borde nog ha läst Skattkammarön innan jag läste den här.
 
Huset Longburn har jag på min att läsa listan och är så nyfiken på den. Jag har läst Stolthet och fördom och känner att jag bara måste läsa den här! 
 
 
15 kommentarer publicerat i
Taggar: Bokbloggsjerka
#1 - - Johanna:

Men du hittade ju två bra exempel även om det var lite knepigt. Trevlig helg :)

Svar: Ja, med er hjälp:). Din blogg var bland de första jag tittade på:).
Nakit

#2 - - Bokhuset:

Har precis läst just Stolthet och fördom och nu måste jag ju läsa Huset L också, många som tipsat om den.

Svar: Ja, jag märkte det också:).
Nakit

#3 - - Helen:

Åh, Elin Boardys bok har jag ju med läst, men tänkte inte alls på den. Den andra boken har jag inte läst så tack för tipset!

Svar: Händer mig ofta:).
Nakit

#4 - - Sara Pepparkaka:

Ibland är det lite klurigare!

#5 - - Hanneles bokparadis:

Baker vill jag läsa.

#6 - - Bokdamen:

Tyckte också att det var lite klurigt. Är nyfiken på båda böckerna. ;)

#7 - - Anna A:

Longbourn är jättebra, den andra har jag inte läst men är sugen.

#8 - - Anonym:

de här båda har jag också valt!

Svar: Vem är det? Vill kika in på din blogg:).
Nakit

#9 - - A ROOM OF MY OWN:

dessa båda har jag också valt!

Svar: Du som skrev den förra kommentaren?:).
Nakit

#10 - - Anonym:

ja, visst, jag kallades plötsligt anonym så då skickade jag om kommentaren

#11 - - A ROOM OF MY OWN:

ja visst, jag skickade om kommentaren eftersom jag inte hade för avsikt att vara anonym. ursäkta kladdet

#12 - - Lottens bokblogg:

De här återkommer idag :-)

#13 - - Helena, MsHisingen:

Jag blev lite besviken på Longbourn, hade för lite av systrarna Bennet i... man fick en bild av tjänstefolkets villkor dock - inte så himla bra sådana.

#14 - - Monika:

För mig är det en signal att jag inte vill läsa boken om den påstår sig ha med karaktärer från en annan författares bok :)

#15 - - Freja:

Båda de två låter intressanta, men jag behöver nog läsa Skattkammarön innan!