Gregor från ovanjord

Gregor från Ovanjord (kartonnage)
 
När Gregor ska passa sin tvååriga lillasyster Boots försvinner hon genom en öppning i tvättstugan. Gregor kastar sig efter och faller ... och faller. Slutligen hamnar han i Underjord, som befolkas av stora råttor, spindlar, kackerlackor och bleka människor med lila ögon. En värld som - visar det sig - bara har väntat på att syskonparet ska komma. Gregor är nämligen omnämnd som krigare i en gammal profetia och Boots är prinsessan som alla kackerlackor dyrkar.

I det mörka, främmande landet råder fiendskap mellan de olika invånarna. Ett krig är nära förestående. Underjords öde vilar helt i syskonparets händer, men Gregor har bara en önskan: att ta sig hem. När han får reda på att hans försvunna pappa sitter fängslad i Underjord ändrar han sig dock och ger sig rakt in i ett svindlande farligt äventyr. Hämtad från Bokus
 
Jag är frälst! Nu måste jag läsa hela den serien:).
 
När de faller och faller så tänker jag på Alice i underlandet men när de landar så upphör likheten där. Där krylar det av gigantiska insekter, bleka människor och fladdermöss. 
 
Prinsessan Boots som dyrkas av kackerlackorna är så söt! Jag ler så fort den lilla flickan nämns. 
 
Boken är lättläst och lite annorlunda format, mindre och sidorna är nästan fyrkantiga. Jag älskar när det går fort att bläddra. 
 
Alla vuxna som tvekar läsa den, ge den en chans;).