Den sista fristaden

Den sista fristaden (inbunden)
 
För Honor Bright ett hårt liv i Ohio, som är väldigt annorlunda jämfört med det England hon kom- mer ifrån. Inte ens lapptäckena ser likadana ut och solen skiner obarmhärtigt, stormarna är våldsamma, vägarna leriga och skogen fylld av allehanda djur som hon aldrig sett förut. Skogen gömmer även slavar på flykt till friheten i norr, och Honor får problem när hennes samvete säger henne att hon bör gömma flyktingarna från de skoningslösa män som jagar dem. Kväkarna är visserligen motståndare till slave- riet, men bryter man mot lagen har det sitt pris. Hämtad från Bokus.
 
Jag hade inga förväntningar på den boken, nappade åt mig den från rekommendation bordet i biblioteket här hemma. Den var jätte bra måste jag säga. Det var inget speciellt med den men jag fångades av den boken från början till slut. 
 
Huvudkaraktären Honor Bright emigrerar till Amerika tillsammans med hennes syster. Utan hennes syster skulle hon inte kommit på tanken att emigrera dit. 
 
Olika täcken, olika mönster, täta och täta stygn, jämna och ojämna, mönster och färger, engelska och amerikanske täcken. Konstig nog tröttnade jag inte på täckena, beskrivningarna blev aldrig långrandiga. 
 
En välskriven bok man inte kan lägga ifrån sig. Nu måste jag läsa alla författarens böcker;).
 
 
 
#1 - - Caroline - Bland böcker:

Jag har läst alla Tracy Chevaliers böcker utom denna. De andra kan rekommenderas =)