Bokbloggsjerka- syn på deckargenre och korrekturläsning?

Det är fredag och dags för bokbloggsjerkan. Det är en knepig fråga, det ska bli spännande att se vad andra svarar på den- Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker? 
 
jerka11
 
Jag tror min syn på deckargenren är samma på alla andra genren. Jag är dessutom allätare och en periodare. Men jag har också märkt att när en författare upprepar sig så slutar jag tvärt att fortsätta läsa hennes/hans böcker. Jag själv är inte duktigt på språk så jag stör inte mig så mycket på lite fel här och där, om det är en riktigt bra bok missar jag nog alla fel;). 
 
Förut försökte jag följa med i "trenden", vilka böcker tyckte folk bäst om osv. Jag skämdes när jag tyckte jätte mycket om en bok som många ratade. Men sen jag började blogga om böcker och följa oerhört många supertrevliga bokbloggare upptäckte jag att det är ok att tycka olika;). 
 
14 kommentarer publicerat i
Taggar: Bokbloggsjerka
#1 - - Boklysten:

Jag tycker om deckare och läser ganska många. Korrekturfel retar jag mig inte specielt mycket på, de finns inom alla genréer.

#2 - - Sanna:

Om vi alla tyckte lika skulle fredagsfrågorna bli urtrista.

#3 - - Carro:

Det är verkligen okej att tycka olika, det är ju nästan roligare att läsa en recension som tycker tvärtemot.. tycker jag ;)

#4 - - Hanneles bokparadis:

Man ska inte skämmas.

#5 - - Monika:

Jag tycker nog det är mer intressant att läsa en bok som det finns delade meningar om. Och om vi alla tyckte samma, vad skulle vi då diskutera :)

#6 - - Vargnatts bokhylla:

Det är ju det fina med böcker, att alla tycker så olika om dem! :) Då blir det ju mer intressant att läsa andras bloggar och prata böcker :)

#7 - - inger:

Nej, håller med föregående. Man ska absolut inte skämmas.
Man läser och tycker om vad man vill :-)
Så fint och vårigt du har fått det i bloggen förresten!
/inger

#8 - - Lottens Bokblogg:

Och jag har äntligen insett att det är ok att ge upp en serie, inte minst en deckarserie ;-)

#9 - - Lena:

Jag är nog oerhört dålig på att följa trender. Jag läser det jag gillar oavsett vad andra tycker!

#10 - - [Anna]:

Klart man får tycka olika annars skulle det räcka med en genre böcker och hur kul vore det :P

#11 - - Kajsa:

En recension som är tvärtemot vad jag tycker, uppskattar jag mer att läsa än en som håller med. Dels kan man få lite fler infallsvinklar och nya tankebanor kring boken. Samtidigt är det även fascinerande att se att folk faktiskt tycker olika. :)

#12 - - Holavedsbruden Ewa K:

Det är en himla tur att vi tycker olika. Och jag har alltid funderat över vem som bestämmer vilken litteratur som är rumsren och vilken som inte är det.

#13 - - Helena, MsHisingen:

En bra historia kan få en att överse, eller helt missa, stavfel och översättningsmissar :)

#14 - - Freja:

Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst "50 nyanser av..." men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!