Bokbloggsjerka- bokserier eller standalones?

Idag är det fredag och dags för Annikas bokbloggsjerka. Jag lärde mig ett nytt ord idag tack vare Annika- stand alone. Annars brukar jag säga "en bok som inte ingår i en serie", en lite för lång mening eller hur;). Hon frågar så här-  Läser du helst standalones eller bokserier?
 
Jag tycker mycket om serier, bokhyllan är fullproppat med serier har jag märkt. Det är kul och spännande att läsa om samma karaktär i flera böcker. Men det är lite svårt när man har läst ut en bok ur en serie och nästa kommer efter flera månader att man glömmer vad som hände i förra boken. Så det är bättre att vänta tills hela serien är ute men jag är inte duktig på det;). 
 
Men jag tycker också om standalones. Ibland är det skönt att slå igen en bok man har läst ut och veta att det inte finns en fortsättning, inga förväntningar på nästa bok. 
 
 
 
#1 - - Sanna:

Sedan finns ju de där svårdefinierade mellantingen också - helt fristående böcker men med samma karaktär i huvudrollen, som Agatha Christies böcker om Miss Marple. Är de verkligen en bokserie? Man kan ju läsa i vilken ordning som helst...

Svar: Där sa du nåt! Då finns det serier, fristående och mellantingen;). Hm..jag ser serier med fortsättning efter varandra men om det är fristående med samma karaktär så är det väl också en serie ändå? hm
Nakit

#2 - - Caroline - Bland böcker:

Min bokhylla är också till bredden fylld av serier. Har man en bok så vill man ju ha alla... Haha.

Svar: Ja, suck! Har minst 5 serier som aldrig blir färdiga!
Nakit

#3 - - Anna - Annas Bokhörna:

Kan hålla med dig om att ibland är det skönt att det bara finns en ensam bok och inte en hel drös att läsa.

#4 - - Vargnatts bokhylla:

Jag är nog lite rädd att börja nya serier just eftersom det känns som att det kan dras ut så länge, och då blir det nästan lite jobbigt efter ett tag.

#5 - - Monika:

Även här svämmar bokhyllan över av serier som aldrig tar slut. Vad jag tycker är extra tråkigt med serier är när författaren sagt att serien är avslutad och plötsligt kommer det både en och två nya böcker.

#6 - - Lottens Bokblogg:

Jag har problemet just att jag ibland glömmer för mycket om det dröjer mellan böckerna...

#7 - - [Anna]:

Ja det är grymt skönt med färdiga serier, eller att i alla fall ligga lite efter ifall någon är jätte spännande och man MÅSTE läsa nästa direkt efter!

#8 - - Helena, MsHisingen:

Men den underbara känlsan när fortsättningen ÄNTLIGEN kommer? Julafton! Inte helt fel när julen inte känns så viktig längre...

#9 - - Ewa K:

Gillar också uttrycket standalone, det säger allt. Tycker också att överlag är dessa böcker mer genomarbetade. Kanske helt fel, men det är en känsla jag har.

#10 - - Freja:

Jag gillar serier, gärna långa, företrädesvis deckare, men kan tänka mig att blanda upp med standalones...