Bokbloggsjerka- genrebunden

Vilken förmiddag! Lämnade bilen på verkstad, fick en skrothög till lånebil med halvtank och ommålade innedörrar leverades hem till mig med en liten smäll på en av dörrarna. Nu vill jag bara koppla av och jerka runt. Idag frågar Annika: Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är katalogiserad i en viss genre?
Jag är nog rätt så "genrebunden", för jag blir rätt så besviken om boken inte uppfyller mina krav. En period ville jag läsa spökhistorier men många av böckerna jag lånade passade inte in i den genre. Både Barnflickan och Tistelblomman är ett par exempel på böcker som inte uppfyllde mina krav, det ska vara spöken igenom hela boken, inte psykiskt levande sjuka personer som smyger sig på folk.
 
Barnflickan (pocket) Tistelblomman (inbunden)
Nu läser jag mest böcker med fokus på kvinnor, gärna historiska romaner. Hittills har jag inte blivit besviken. Blir bara mer och mer intresserad av hur det var för kvinnor förr i Sverige och runt i världen men jag har ingen koll på om historierna är på riktig, jag bara slukar böckerna. Men nu har jag lånat en där det står att det är en sann berättelse så jag får lita på att den är sann.
Barnmorskan i East End : en sann berättelse från 1950-talets London (pocket) 
Frågan gav mig huvudbry, skulle nog kunna skriva ett dubbelt så lång inlägg men ingen orkar läsa min svammel skulle jag tro;).
 
 
9 kommentarer publicerat i
Taggar: Bokbloggsjerka
#1 - - Sanna:

Ooo, spökböcker har jag inte läst på länge... men det är som du säger, de flesta spökböcker visar sig på slutet inte alls vara spökböcker.

#2 - - Monika:

Jag håller med. Spökhistorier ska innehålla spöken, annars är det bara en rysare. Det finns ju vissa "bestämmelser" om vad en genre ska innehålla och om boken sägs höra till en viss genre så bör den leva upp till det. Annars är det bara falsk marknadsföring. Tycker jag :)

#3 - - Sanna:

Ooo, spökböcker har jag inte läst på länge... men som du säger, många spökböcker visar sig i slutet inte alls vara spökböcker.

Vilket i o f sig är rimligt på ngt plan.

#4 - - Vargnatts bokhylla:

Jag kan gilla att inte riktigt vara säker på förrän i slutet om det var ett spöke eller någon galen människa som är orsaken till underliga händelser i böcker, så just den genren tror jag inte att jag är så genrebunden i.

#5 - - Ewa K:

Här kommer ett tips på historiskt, Johannas Saga av Marianne Sporre. En roman baserad på verkliga människoöden.

#6 - - Mia Eggimann:

Jag är nog inte så bunden vid genre, men visst blir man besviken ibland. Fast det beror mer på innehållet än fel genre.
Mia

#7 - - Lottens Bokblogg:

Det där med "sanna" berättelser är knepigt. Då undrar jag ofta "hur kan de veta det?"

#8 - - 23 minuter:

Jag blir också ganska besviken när böcker inte uppfyller vissa krav! Man ska inte lova något och sen inte kunna leva upp till den valda genren :)

#9 - - Freja:

Jag är ganska genrebunden när jag väljer bok, men sen tycker jag det är OK om författaren inte är det, så länge som boken är bra...

"Barnmorskan i East end" ser jag på tv...