Bokbloggsjerka- lärt mig något?

Idag är det fredag och då gäller det bokbloggsjerka:). Annikas fråga lyder- Har du läst någon bok/några böcker som har lärt dig någonting om historia, konst, musik, vetenskap etc?
 
Jag lär mig nästan alltid något ur varje bok jag läser men några gånger måste jag stanna upp och fundera om det och det kan stämma;). Här är några som jag har lärt mig jätte mycket av- förlossningskunskaper förr, kvinnor som anklagades för trolldom och dömdes och hur hiv upptäcktes i Sverige.
 
Barnmorskan i East End : en sann berättelse från 1950-talets London (pocket) Vägen mot Bålberget (inbunden) Torka aldrig tårar utan handskar. 1, Kärleken (inbunden) 
#1 - - Helena, MsHisingen:

Skulle gärna läsa alla dina tre, intressanta ämnen.

#2 - - Lotten:

Mäh, jag som aldrig brukar missa en chans att nämna Vägen mot Bålberget! Älskade den boken och lärde mig en massa.

#3 - - Vargnatts bokhylla:

Har inte läst någon av dem, men de verkar intressanta allihopa!

#4 - - Gia - Bokfrossa:

Bålberget går jag och väntar på med stor längtan, häxskräcken och förföljelserna har fascinerat mig sedan barnsben.

#5 - - Sanna:

Ny snygg bloggdesign! "Torka aldrig tårar" var ett bra exempel.

#6 - - Mariette:

Tycker dom ger mest, dom böcker där man lär sig saker

#7 - - Mia Eggimann:

Det var tre böcker som jag tänkt läsa någon gång, lite tveksamt med Gardells, verkar skrämmande.
Mia

#8 - - Helenas bokhylla:

Såklart att man måste vara lika källkritisk, framför allt när man läser skönlitteratur, men ofta är det så för mig att boken inspirerar till vidare efterforskning i ämnet.

#9 - - Anna J C A:

Vägen mot Bålberget har jag inte läst, men den låter ju väldigt intressant. Tack för tipset!

#10 - - Lena:

Perfekta exempel på böcker som man kan lära sig något av.

#11 - - Monika:

Källkritik är nog bra när man läser skönlitteratur, men precis som du så blir jag inspirerad att kolla upp saker och lära mig mer.

#12 - - Linnea:

Vägen till Bålberget ser jag fram emot att läsa. :)

#13 - - Ewelina:

Jag har sett barnmorskan i East End på TV och jag gillade verkligen serien. Jag skulle gärna vilja läsa böckerna!

#14 - - Anonym:

Vägen mot Bålberget står på min läslista, men har inte kommit dit än.

#15 - - Ewa K:

Jag den anonyma :)