Bokbloggsjerka- klichéer

Jag har funderat hela helgen över Annikas fråga tills nyss då jag läste ut fjärde boken av Maria Lang även om jag kanske är ute och cyklar. Jag kom på att jag brukar bli irriterade över några klichéer men glömmer det fort om det är en bok jag tycker om. Annikas svåra fråga lyder så här- Finns det någon författare som i ditt tycke kommer undan med de så förhatliga klichéerna?
 
I de fyra böckerna jag läst har minst en kvinna svimmat, alltid samma par som blir inblandade i mordfall och det är Puck och Einar. Är det klichéer?
 
Mördaren ljuger inte ensam (inbunden) Farligt att förtära (inbunden)Inte flera mord! (inbunden)En skugga blott (inbunden)
 
#1 - - Monika:

Det där med kvinnor som svimmar var nog vanligare förr, det händer väl nästan aldrig nu. Tack och lov :)