bokbloggsjerka- förord

Äntligen är det fredag och dags för bokbloggsjerkan:). Idag frågar Annika -
 
Hur viktiga är böckernas förord egentligen? Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?
 
Jag fick fundera över hur jag brukar göra när jag öppnar en ny bok och upptäckte att jag aldrig har reflekterat över vad förordet tillför. Men när det är långa förord så tappar jag intresse och hoppar till  första kapitlet. Korta förord försöker jag läsa av nyfikenhet men jag glömmer snabbt vad jag har läst.  
 
 
Den här tycker jag om, den passar in på bokens titel. Spegelskärvor av Maria Gustavsdotter. Små texter passar mig nog bäst, har alltid bråttom till första kapitlet;).
 
 
 
 
#1 - - Once Upon a Time:

Ja, jag var också tvungen att reflektera lite kring frågan. Det är inte alltför ofta jag stöter på förord inom skönlitteraturen :)

Svar: Ja, jag har aldrig tänkt på varför man har förord, det bara finns där liksom. Det är bra att man får reflektera lite ibland:).
Nakit

#2 - - KajsaLisa:

Små texter som väcker nyfikenhet fungerar på mig med. Den var bra.

Svar: Jag tycker också den var bra, ovanlig bra enligt mig:).
Nakit

#3 - - Monika:

Ja, förordet behöver ju inte vara långt och inte heller behöver det vara en analys. Det räcker bra så där.

Svar: Ja absolut.
Nakit

#4 - - 23 minuter:

Det var ett fint förord, kort och koncist, det gillar jag :)

Svar: Jag också:).
Nakit

#5 - - Anonym:

Jag gillar förord! De är ofta en bra introduktion till författaren och sätter berättelsen i ett sammanhang.

Svar: Jag hoppas gärna över det men ska nog börja med att läsa efter boken då har jag lite mer tålamod;).
Nakit