Bokbloggsjerka- framtida klassiker

jerka11
 
Såhär skriver Annika- Spin-offen på förra veckans fråga kommer från Robert: Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?
 
Patient 67 av Dennis Lehane, eftersom den bokens genialitet kommer att stå sig under många år framöver.
 
 Vilken kul uppgift! Patient 67 ska jag absolut läsa. 
 
Jag har scrollat och scrollat upp och ner på böcker jag har läst sen 2012, det var då jag blev medlem i Boktipset. Jag tror att alla tre har goda chanser att räknas som klassiker om hundra år, men Vägen har nog störst chans. Eller vad tror ni?
 
    Vägen (pocket) Männen med rosa triangel (häftad) Skymningslandet (pocket)
 
Vägen- En far och hans son vandrar ensamma genom ett nedbränt amerikanskt landskap. Kylan är genomträngande och snön som faller blandas med askan i luften. Himlen är släckt på ljus.
Deras destination är kusten, men de vet inte om något väntar på dem där. Allt de har är en pistol att försvara sig med mot de laglösa gäng som rör sig längs vägen, de kläder de bär på kroppen, en kärra med mat de hittat -- och varandra. Hämtad från Bokus. 
 
9 kommentarer publicerat i
Taggar: Bokbloggsjerka
#1 - - Monika:

Har inte läst någon av dem, men jag har sett Vägen som film :)

#2 - - Boklysten:

Vägen har jag inte läst ännu trots att den finns i bokhyllan.

#3 - - Ljúfa:

Detta är tre helt okända böcker för mig. Ska kolla upp dem lite närmre. Jag menar, är de framtida klassiker så låter det som man borde läsa dem ;)

#4 - - Hanneles bokparadis:

Bra förslag.

#5 - - A ROOM OF MY OWN:

Vägen får jag lägga till läslistan, tror jag

#6 - - C.R.M. Nilsson:

Inte läst någon av dessa, men Männen med rosa triangel skulle jag vilja läsa :-)

Sv: Åh, jag tror du skulle gilla Winterson :-) Om du inte har läst Sarah Waters tror jag du skulle gilla henne också

#7 - - Holavedsbruden Ewa K:

Patient 67 är det många som nämner. Vore kul att se statistik på denna veckas jerka.

#8 - - Åsa:

Tyckte mig känna igen beskrivningen för Vägen som film med Viggo Mortensen i huvudroll. Var tvungen att kolla upp o det stämde ju. Blev riktigt intresserad av att läsa boken nu, så tack föt tips! :)

#9 - - Reiyu:

Har inte läst Vägen än, ett engelskt ex står i min bokhylla sedan ett par år tillbaka - kanske är dags att läsa den nu då? Tack för tipsen :)