en ungdomlig tisdagsutmaning

Första gången jag är med och Kulturkollos tema den här veckan är roligt, böcker för unga. 
 
 
 

1. Igår presenterade vi en lista på 100 bra böcker för unga. Vilken bok skulle hamna överst på din lista? Varför?

Jag tycker mycket om Ursula Poznanskis böcker och Erebos var den första jag läste så den hamnar överst på min lista. Den boken är unik, har inte läst nåt liknande tidigare. 

Erebos är ett dataspel som sprids i en skola i London. Det är stort hemlighetsmakeri kring spelet som utövar stor makt över sina spelare. Eleverna fastnar lätt i spelet, spelar nätterna igenom och försummar skola och andra aktiviteter. Det fascinerande är att spelet personligen verkar känna sina spelare, det interagerar med dem, det ger dem uppdrag att utföra inte bara i spelets värld utan även i realiteten.

2. Vilken bok skriven för unga tycker du alla vuxna ska läsa? Varför? 

Jag svarar Erebos här också. Man får en unik inblick i skolan och spelvärlden, föräldrar kanske skulle uppskatta den boken. 

3. Vilken bok skriven för vuxna tycker du passar riktigt bra för ungdomar? Varför?

Min mormor hälsar och säger förlåt väljer jag. Den är underbar! Författaren lyckas fläta in sagor i verkligheten, jag vet inte hur jag ska förklara det men den är så himla bra. 

          Erebos (häftad) Min mormor hälsar och säger förlåt (pocket)

 

#1 - - Boklysten:

Det här var böcker som jag inte läst och Erebos kände jag inte ens till.

#2 - - Kulturkollo Linda:

Nu blir jag sugen på att läsa Erebos!

#3 - - Marie:

Erebos verkar vara en mycket spännande bok. Den skulle jag gärna läsa.

#4 - - Monika:

Erebos har länge stått på min önskelista, känner på mig att jag skulle gilla den.