Stål- Utmaningen i Jorden runt resan

Stål (pocket)
 
De bästa vännerna Anna och Francesca växer upp i ett nedslitet bostadskomplex i den toskanska kuststaden Piombino. I horisonten skymtar Elba, men på Via Stalingrado är det kring stålverket livet rör sig.
Flickorna är tretton år, på väg att ta steget in i vuxenvärlden och är heta föremål för männens och pojkarnas blickar. De är prinsessor i ett fallfärdigt kungadöme och drömmer om ett liv tillsammans långt borta från
föräldrarna och stålverket. Anna har stora planer för sitt liv, hon ska läsa vidare och bli domare eller politiker. Francesca drömmer om att bli velina, att jobba på tv eller bli modell.
Kopierad från Bokus
 
Äntligen har jag läst ut boken, avbröt 3 gånger och började läsa nåt annat. Den här boken var rätt så jobbigt att läsa, det var nästan bara elände boken igenom! Bostadskomplexen med betonggård och sjuka katter runt stålverket gjorde mig arg och ledsen, barn som kissade i trappan var vanligt att jag blev irriterad. Det var så mycket mer men risken finns att jag avslöjar för mycket. Sen är det flickorna, jag tyckte så förbaskat synd om dom hela tiden. Men boken visar en imponerade nutidsbild av livet på Italiens baksida, det är nåt jag får beundra författaren för. 
 
#1 - - Linnea:

Jag vet inte hur många gånger jag tänkt läsa den här boken och sedan har det kommit annat emellan! Den verkar bra ändå!

#2 - - Nilmas Bokhylla:

Och jag som gllade den ;) Smaken är som baken, hehe!

#3 - - C.R.M. Nilsson:

Sv: De Skandalösa är den tredje och sista delen i serien om Wadenstierna. Den första är Överenskommelser. Problemet är att innan Skandalösa publicerades så talades det aldrig om att det var en serie, så Internetbokhandlarna märkte upp den som första delen. Här skriver Simona att det är sista delen.

#4 - - Caroline - Bland böcker:

Du har blivit taggad hos mig att göra The Reading Habits Tag :)
http://blandbocker.blogg.se/2013/september/reading-habits-tag.html

#5 - - Lyrans Noblesser:

Jag älskar Stål, men den är verkligen inte munter.

#6 - - [email protected]:

Ja, det är verkligen baksidan som skildras, inte den bild vi ser i turistbroschyrer, men där finns ändå skönhet mitt i skiten.