En smakebit på söndag

 
Det är så fint väder idag, sommarväder:). Katten Nova verkar också tycka det för hon parkerade sig ute på balkongen och måste få vara med på Söndagens smakebit idag:). 
 
Jag läser nu Kvinnorna på slottet och är på sida 270. 
 
 
 
Andra världskrigets slut. Som änka återvänder Marianne von Lingenfels till det sargade slott där hon en gång bott tillsammans med sin man och varit där hon agerat värdinna för ett oändligt antal tyska socitetsfester. Ett slott som också inhyst och varit samlingsplats för den motståndsrörelse hennes man startade för att bekämpa nazisterna. Fast besluten att hålla löftet till sin man, att hitta och ta hand om de andra motståndsmännens änkor och barn, lyckas hon hitta och rädda sexårige Martin från nazisterna och mamman Benita undan sexslaveri i den ryska armén. Hon hittar ytterligare en änka, Ania, i ett arbetsläger för politiska fångar. I slottet bygger hon upp ett hem för sig och de andra änkornas familjer, övertygad om att deras gemensamma förflutna för alltid binder dem samman. Men Marianne upptäcker snart att hennes naiva syn på att de alla ska kunna leva som vänner och familj, är oändligt mycket mer komplicerad än hon har kunnat ana. Kvinnorna och deras relation påverkas i högsta grad av de liv de levde före, under och efter kriget. Text lånad från Bokus
 
 
 
10 kommentarer publicerat i
Taggar: En smakebit på söndag
#1 - - Monika:

Har nog faktiskt inte hört talas om den här boken tidigare.

#2 - - Bokdamen:

Trevligt med Nova, jättesöt! :) Boken låter intressant. Tack för smakbiten!

#3 - - astridterese:

Det hørtes på samme vis ut som en fantastisk kvinne og som en naiv kvinne. Men uansett som en veldig god historie. Ha en riktig fin søndagskveld!

#4 - - Cinnamon:

Vilken gullig katt! Hade inte hört talas om boken förut. Tack för smakbiten!

#5 - - Sara Pepparkaka:

Den där boken har jag hört om, och det kan mycket väl hända att jag kommer att läsa den.

#6 - - Evelina:

Detta verkar som en bok i min smak. Tack för smakebiten!

#7 - - Lottens bokblogg:

Tack för smakbiten. Den boken kände jag inte till innan

#8 - - A ROOM OF MY OWN:

den titeln känner jag inte till. tack för smakebiten!

#9 - - Nilmas Bokhylla:

Jag har blivit lite nyfiken på denna faktiskt men får se om jag hinner med den. Det är ju så mycket annat som ska läsas :O

#10 - - Annas fotnoter:

Den där har jag sett lite varstans det sista. Den verkar väldigt bra! Tack för smakbiten.