En smakebit på söndag

Det har varit en lång dag idag med Ikea, bauhaus, coop och mio. Men nu sitter jag i soffan med fötterna på bordet, så skönt. 

Nu är det dags för Söndagens smakebit:). Jag läser nu en intressant bok som heter Vad hände med barnen? och är på sida 83. 

Samtidigt som det moderna välfärdssamhället grundläggs, pågår en omfattande fosterbarnsindustri i Sverige. "Oäkta" barn säljs till lägstbjudande på auktion fram till 1918, utnyttjas som arbetskraft eller vanvårdas till döds. Parallellt med detta skapar filantroper "fosterbarnens ö" på Gålö i Stockholms skärgård. Där tvingas arrendetorparna ta emot närmare tusen fattiga stadsbarn innan verksamheten läggs ner 1939. Text lånad från Bokus. 

 
 
9 kommentarer publicerat i
Taggar: En smakebit på söndag
#1 - - astridterese:

Det er så mange utrolig grusomme historier om hva barn måtte gå igjennom før vi fikk et skikkelig velferdssystem og tak på barnehjemmene. Jeg vet ikke om jeg er sterk nok til å lese denne!
Ha en riktig fin søndagskveld!

#2 - - TinaO:

Den här står på min läslista!

#3 - - Boklysten:

Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

#4 - - Lena:

Den här verkar intressant. Tack för smakbiten.

#5 - - Evelina:

Låter som en intressant, men hemsk bok. Tack för smakebiten!

#6 - - Cinnamon:

Den vill jag läsa! Sambons morfar blev såld på en sådan auktion.

#7 - - A%20ROOM%20OF%20MY%20OWN:

verkar vara jobbig läsning. jag står inte ut när barn far illa. Fallna kvinnor står i min hylla. tack för smakebiten!

#8 - - Monika:

Nu kommer jag att tänka på Kulla-Gulla. Jag minns när jag läste den när jag var liten och jag kunde inte fatta det där med "lägstbjudande". Det kommer jag fortfarande ihåg, och fasan när jag förstod vad det betydde.

#9 - - Birthe:

Viktig historie! Takk for smakebiten :)