Tematrio- något kallt

 
Så här skriver Lyran- I morse gick jag som vanligt ut i tunn tröja och höll på att förfrysa mig innan jag insåg att det blivit höst. Dags att ta fram varma tröjan. Temat däremot ska vara kallt denna vecka - och dessutom finnas i titeln. Berätta om tre boktitlar som innehåller något kallt.
 
Snart kan vi klä oss i mysiga mössor, vantar och tjocka halsdukar, jag längtar:). 
Expeditionen : min kärlekshistoria (illustrerad utgåva) (inbunden)
 
Juli 1897. Ingenjör Andrées expedition ger sig iväg i en vätgasballong med riktning Nordpolen. En djärv idé, chanslös från start. Snart befinner sig tre män, med minimala kunskaper om arktiska förhållanden, mitt i en vit mardröm. En iskallt och intressant bok. 
 
Snöbarnet (inbunden)
 
 
Alaska, 1920. Mabel och Jack, ett medelålders äkta par, har slagit sig ned i Alaska. Där tänker de börja ett nytt och annorlunda liv. Men livet i ödemarken är hårt, och samtidigt tyngs de av saknaden efter det barn de aldrig fick. På årets första vinterdag grips de plötsligt av sprudlande livsglädje och bygger ett litet barn av snö. Kallt och hårt men samtidigt en mjukt och rörande bok. 
 
Ensam på Mars (inbunden)
 
 
Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Det är kallt på Mars! Den här boken är jätte spännande, satt och bet på naglarna hela boken. 
 
 
#1 - - Boklysten:

Expeditionen och Snöbarnet har jag läst.

#2 - - A ROOM OF MY OWN:

bra trio! Snöbarnet hade jag också med

#3 - - Lena:

Expeditionen var en helt fantastisk bok. Kunde inte släppa ifrån mig den när jag börjat. Ensam på mars står näst på tur att läsas hos mig. Hoppas att den är bra.

#4 - - Monika:

Lustigt att vi tänkte så lika om Mars... ;)

#5 - - Ugglanoboken:

Weirs bok låter intressant!

#6 - - Bokdamen:

Snöbarnet låter väldigt intressant. Expeditionen är en fantastisk kall bok. Mars har jag inte kommit till ännu ;)