Tematrio- Sverige idag

 
Lyran vill att vi ska Berätta om tre böcker som gestaltar Sverige som det är idag! 
 
Jag är så trött och valde helt fel böcker från början men nu tror jag att jag lyckades bra nu, puh. 
 
Skymningslandet (pocket)
 
Jag vet att jag tjatar men den här boken är så bra! Beskriver ungas Sverige står det på Bokus hemsida så den passar nog in på temat idag. 
 
Timanställd på hotell. Jobba tills man spyr och kastas ut när man inte behövs längre. Enda semestern man kan få är en utflykt till Slottsskogen med mobilen på så att jobbet kan nå en. Lägenhet i andra hand, men hon som hyr ut den vill ha tillbaka den omedelbart. Och de lyckade föräldrarna med sina fasta jobb reser till Paris och river ens gamla rum i villan för att få större vardagsrum.
 
 Bara människor (pocket)
 
Den här kanske inte stämmer in så bra på Lyrans tema idag men miljöbeskrivningar och relationsbeskrivningar som är typiskt idag kanske stämmer. 
 
Journalisten Saga Widerbeck bestämmer sig för att flytta tillbaka till sin barndomsstad i ett försök att hitta sina rötter, och snart låser hon upp dörren till en lägenhet på Smedjegatan 6. Med sig har hon en plan för att göra upp med de personer som en gång sårade henne.
 
 Hitta vilse (e-bok)
 
Carin skildrar glesbygds-Sverige och arbetsmarknaden så den här boken passar nog bäst in på temat idag. 
 
När Frida Fors, i konkurrens med hundratals andra, blir anställd på kvällstidningen Aftonpressens nyhetsredaktion känns det som en revansch. Äntligen ska hon slippa korttidsvikariaten och osäkerheten och flytta till Stockolm, staden där allting händer. Hon ser framför sig ett liv fyllt av spännande jobb, vänner och förhoppningsvis kärlek. Men ingenting blir som hon tänkt sig. Knappt har hon hunnit börja förrän hon måste sluta. Sist in, först ut är den hårda läxan.
 
 
#1 - - Boklysten:

Bara människor har jag läst, men inte de andra två.

#2 - - Hanneles bokparadis:

Trevlig svensk trio.

#3 - - A ROOM OF MY OWN:

Anne Liljeroth är helt ny för mig! kul med nya böcker

#4 - - Sanna:

Jag har gått och klämt på Hermansson-boken hur många gånger som helst men det har liksom inte blivit av att köpa hem den. Men det borde jag alltså!

#5 - - Åsa:

Den sista var helt okänd för mig. Tack för tips! En bra trio på temat tycker jag. :)

#6 - - C.R.M. Nilsson:

Jag har inte läst någon av dessa, men jag är nyfiken på Bara människor :-)

#7 - - Helen:

Tre riktigt intressanta titlar. Den första har jag läst och gillade den väldigt mycket. De andra två blir jag nyfiken på, tack för tipsen!