2 minirecensioner

Jag har inte riktigt haft tid att blogga, jag har läst och läst:). Läser just nu om systrarna Cahill som jag var lite skeptiskt till, men där hade jag grymt fel. Så fort jag läst ut den första boken reserverade jag resten av serien och var löjligt glad att dom var inne. 
 
 
Bok nr 1, Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas. Storasyster Cate har lovat att beskydda sina yngre systrar men det blir komplicerat när hon hittar sin döda mammas dagbok. Om det som står i den är sant är de inte säkra - kanske inte ens från varandra
 
Bok nr 2, Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder. Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.
 
Serien utspelar sig i Nya England på slutet av 1800 talet och är full med magi, häxor, och grymheter. Den är lättläst och välskrivet. 
 
Systrarna Cahill är spännande att följa men flera av karaktärerna är minst lika spännande att följa. Förhållande mellan systrarna får mig att bita på naglarna, 
 
Könsrollerna i boken gör mig urförbannad, det är hemskt men spännande att läsa om kvinnornas och häxornas kamp. Brödraskapet som trycker ner kvinnor och häxor skulle behöva smaka på deras egen medicin!