New Yorks gudar

New Yorks gudar (inbunden)
 
Året är 1845 och staden New York bildar sin första poliskår. Samma år drabbar den stora svälten Irland. New York förändras för evigt och Timothy Wildes liv blir sig aldrig likt.

Han jobbar som bartender och drömmer om att spara tillräckligt med pengar för att gifta sig. När en eldsvåda förstör stora delar av nedre Manhattan drabbas han hårt. Hemlös, arbetslös och vanställd ser han ingen annan räddning än att tacka ja till sin brors erbjudande om ett jobb inom poliskåren. Timothy hamnar i det ökända sjätte distriktet. En kväll på patrull hittar han en blodig flicka som berättar om de begravda kropparna norr om 23d Street. Kampen för rättvisa kan komma att kosta honom livet. Hämtad från Bokus.
 
Det är en smutsig, trång och fattig New York, jag kunde nästan känna lukten och se det framför mig. Ruttna grönsaker och likdelar, leriga marker som aldrig torkar även under de varmaste månader, skelettmagra och trasiga människor som vandrar runt med tomma blickar. 
 
Invandringen ökar lavinartat och det finns ingen kontroll. Det är politiska och religiösa konflikter mellan amerikaner och irländare. Jag tappade hakan när en byggare bytte ut en irländsk arbetsgrupp mot icke irländare pga en smutskastning i tidningen mot dom.
 
Karaktären Timothy är fängslande att följa, en av de få hederliga kopparstjärna, polis, men samtidigt väldig naiv. Jag fick inte ihop det men det fungerar, han blir någon att se upp till. 
 
Jag tycker om när författare till historiska romaner avslutar boken med ett par fakta sidor, boken känns mera verkligt då. Alla som tycker om deckare och historiska romaner måste läsa den:). 
 
Andra boken om Timothy kommer i mars, ser så fram emot den! 
Tiga är guld (inbunden)
 
 
#1 - - Zelly:

Ska läsa denna i februari till min spänningsutmaning, ser fram emot att läsa den :)

#2 - - Tantaugusta:

New Yorks gudar och jag hade en liten skakig början men sen fastnade jag fullständigt. Jag ser också fram emot att läsa uppföljaren.