Tematrio- arbetare

Det är inte ofta jag känner mig normal/frisk men det gjorde jag idag:). Jag gjorde en hel del ärende och fick åka spårvagn mellan ärenden och jag älskade det! Jag klassas nog som knäpp just nu;)
 
Nu är det dags för Lyrans tematrio och det var ett svårt tema. Jag kom på en bok snabbt men sen stod det still så jag fick fuska lite grann. Lyran vill att vi ska- berätta om tre bra texter med arbetarfokus! 
 
 
 
Barnmorskan i East End : en sann berättelse från 1950-talets London (pocket)
 
Den är så bra! Boken borde vara obligatoriskt att läsa! 
 
Preventivmedel var nästan okänt, husen var slitna och oftast saknade det rinnande vatten. Det kryllade av barn och ohyra. Livet var svårt för kvinnorna. Deras män arbetade och tog hand om smutstvätt, matlagning, uppfostring och barnafödande. När ett barn var på väg skickade man bud till nunneklostret och en barnmorska skyndade ut på cykel. 
 
Barnmorskan i East End, D. 2 (pocket)
 
Här kommer fusket, 2 böcker av samma författare. Hoppas det är ok:). Den är lika bra som den första boken, älskar den.
 
En liten hattaffär på hörnet (pocket)
 
Den boken är den enda av Marita som jag tycker om. Full med hattar och beskrivningar hur man gör hattar, önskar nästan att man måste bära hatt idag. 
 
När Ellie Matthews mamma dör ärver hon hennes gamla hattaffär i hjärtat av Dublin. Hattbranschen är ett osäkert kort - vem köper egentligen en hatt i dag? Ett företagskonglomerat vill riva alla butikerna på gatan för att bygga en stor galleria så Ellie måste bestämma sig: Ska hon följa i sin mors fotspår eller ska hon sälja.
 
Brätten och band, fjädrar och flor blir snart en del i hennes liv och kunder ökar snabbt. Mängder av kvinnor letar efter den perfekta hatten för bröllop, modevisningar och fester. Samtidig får Ellie ta del av kundernas stora ögonblick och de otroliga historier som förde dem dit. 
 
#1 - - Helena, MsHisingen:

Har sett Barnmorskorna på tv och om böckerna är lika bra så måste det vara härlig läsning.

#2 - - C.R.M. Nilsson:

Här hade jag inte läst någon av dina tre. Tack för tipsen :)

#3 - - Freja:

Barnmorskorna har jag sett på TV, en kanonbra serie, och verkligen svåra förhållanden! Modistboken lockar mig, min mamma hade två ogifta mostrar som var modister, men de dog innan jag föddes, och inte ens några hattar har vi kvar efter dem...

#4 - - Zelly:

Är väldigt sugen på att läsa dina första två då jag läst den tredje :)