Jane Eyre

En ny hög låneböcker som jag haft hemma i ett härliga par veckor.





Jane Eyre är en bok jag tog till mitt hjärta omedelbart. Kopierat text: I en värld där klasskillnader och könsdiskrimering härskar låter hon sig inte förödmjukas. Hon värjer sig mot förtryckare, släktningar, lärare, religiösa auktoriteter. Texten säger allt tycker jag, en lite grå mus är vad Jane Eyre är men ändå så otroligt stark.

Jag älskar historier som vår Maria Magdalena och andra berömda kvinnor genom tiderna. Om ni också gör det borde ni läsa boken Den väntade.



#1 - - Malin - Malins liv och bravader:

Tack för tipsen. Vad duktig du är som läser så mycket böcker!

#2 - - sofie:

I många kvinnokloster så läser man klassiker som bland annat jane eyre och liknande. Starka tuffa kvinnor som tagit för sig i mansdominerad värld.

Selma Lagerlöf var också tuff på sin tid. Det har varit många som har kritiserat samhället men förklätt orden i böcker. I vissa fall Barnböcker :9