Påven Johanna

Jag, Helen och min mor var hos min syster i tisdags och gissa vad som gjorde mig extra glad;). Jo, hennes böcker;). Jag valde att läsa Påven Johanna först, jag har läst den för några år sen. Den är så bra, en av de bästa böcker jag läst! Jag har längtat så att låna den igen men så fort jag träffade min syster så glömde jag av det;).  

              

Jag har aldrig varit bra på att beskriva en bok så jag lånar texten från Adlibris.

Den intelligenta och orädda unga Johanna trotsar det medeltida samhället och lär sig läsa och skriva. När hennes bror faller offer under vikingarnas framfart byter hon identitet och klär sig i broderns kläder. Som Johannes Anglicus beger sig Johanna till klostret Fulda, där brodern skulle ha fortsatt sina präststudier. Här förkovrar hon sig framför allt inom läkekonsten. Slutligen beger hon sig till Rom, staden hon länge drömt om. Där får hon tjänst som läkare och når en inflytelserik position som rådgivare i Vatikanen. Hon återser också sin älskade, riddaren Gerold. Kärlek, rävspel och halsbrytande äventyr - författaren kastar ljus över den fascinerande medeltiden på ett mycket underhållande sätt. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9176436659
#1 - - sofie:

hehe! jag såg påven johanna nu på dvd..finns att hyra men den var ... helt okej! =)

men intressant är att dom har lyckas för en gång skull behålla kärntemat i filmen även om den var en B film!

KOlla gärna in den om du tycker om påven johanna!

¨kram

#2 - - Marie:

Åh! da Vinci koden!

Den boken läste jag under några dagar i solen för några år sedan. Jag kan lugnt påstå att den förändrade mitt liv!

En fantastisk, fantastisk bok! Jag har valt att inte se filmen i sin helhet, för den kunde omöjligt spegla boken som den egentligen är, och budskapet den ger! Da vinci koden är den nya Bibeln!